عوامل خرابی کاتالیزور خودرو

کاتالیزور بخشی از سیستم کنترل آلایندگی خودرو است که گازهای خطرناکی نظیر منوکسید کربن و هیدروکربن‌های نسوخته را به بخار آب و دی اکسید کربن که نسبتا کم‌خطرتر است تبدیل می‌کند. عمر این قطعه معمولا به بیش از ده سال می‌رسد اما در موارد خرابی آن باید فورا عیب‌یابی و تعویض شود. در خیلی از کشورها رانندگی بدون کاتالیزور به خاطر ضررهای محیط ‌زیستی آن جرم سنگینی محسوب می‌شود.

علائم خرابی
درست کار نکردن یا از کار افتادن آن علائمی دارد که راننده یا تکنیسین ماهر می‌تواند با بررسی آنها به عیب ایجاد شده پی ببرد.

  1. افزایش ناگهانی مصرف سوخت

  2. افت شتاب‌گیری

  3. روشن نشدن یا استارت خوردن نامناسب خودرو

  4. مردور شدن خودرو در تست‌های آلایندگی (به دلیل انتشار بیش از اندازه‌ی هیدروکربن و منوکسیدکربن)

  5. روشن شدن چراغ چک خودرو

  6. بد کار کردن خودرو و لرزش در سرعت‌های پایین

  7. حس شدن بویی شبیه به تخم مرغ گندیده در داخل کابین. این یکی از شایع‌ترین علائم خرابی کاتالیروز است.

  8. در هنگام خاموش بودن و سرد بودن خودرو، اگر کاتالیروز را با دست تکان دهید و صدای تق‌تقی شبیه به تکان خوردن سنگریزه از آن شنیده شود، علت آن فروپاشی و تخریب شبکه‌های داخل کاتالیزور است.

  9. دمای کاتالیزور پس از مدتی رانندگی باید به 700 یا 800 درجه‌ی سانتی‌گراد برسد. اگر این دما با حرات-سنج مادون قرمز بررسی شود و کمتر از میزان استاندارد باشد، کاتالیزور درست کار نمی‌کند.

sayalco@
در خودروهای قدیمی‌تر، رایج‌ترین علت خرابی این قطعه گرفتگی آن است. اگر خروج دود حاصل از احتراق موتور به علت گرفتگی شبکه‌های کاتالیزور دچار مشکل شود، ورود هوا به موتور هم دچار اختلال شده و افت شدیدی در عملکرد موتور دیده می‌شود.

کاتالیزور نسبت به تغییرات دما و ترکیبات گازهای خروجی حساس است، برای مثال خرابی واشر سرسیلندر باعث ورود آب و روغن به محفظه‌ی احتراق شده و در نتیجه گازهای خروجی ایجاد شده به آن آسیب می‌رسانند. همچنین اگر سیستم جرقه‌ی خودرو معیوب باشد ناقص سوختن مخلوط سوخت و هوا نیز به آن آسیب خواهد رساند.
Sayalco@
www.Sayalco.com