روغن ترمز

يكي از پارامترهاي بسيار مهم در عملكرد مناسب و بموقع ترمز خودرو “روغن ترمز” مي باشد .
روغن ترمز سیالی است که وظیفه انتقال فشار از پمپ ترمز به بوستر و لنت ترمز را بر عهده دارد. این مایع بدلیل خصلت عملکرد خود باید دارای حداقل تراکم پذیری باشد. همچنین این مایع باید نسبت به حباب هوا حساس بوده و اجازه تشکیل حباب را ندهد. تبخیر روغن ترمز باید بسیار ناچیز باشد و با قطعات فلزی و پلاستیکی که با آنها در تماس است سازگاری داشته باشد .
این مایع، ترکیبی مصنوعی است که قسمت اعظم آن از ترکیبات پلی گلیکول اتری تشکیل شده‌است. روغنهای ترمز نسبت به رطوبت حساس بوده و با جذب رطوبت نقطه جوش آنها پائین می‌آید و خاصیت خود را از دست می‌دهند. نقطه جوش معمول این روغن‌ها بیش از ۱۸۵ درجه سانتیگراد است. وجود آب يا رطوبت باعث كاهش نقطه جوش روغن ترمز مي شود و در ترمز زدن هاي متوالي بدليل اصطكاك بين لنت و ديسك يا كاسه چرخ گرماي زيادي توليد مي شود و در نهايت با انتقال آن به روغن ترمز نيروي وارده به پيستونهاي چرخ جهت ترمز گرفتن كاهش خواهد يافت.
این مایع بسته به سطح استاندارد نوع كيفيت و توصيه خودرو ساز به DOT3 و يا DOT4 تقسيم بندي مي شوند كه يكي از توصيه هاي مهم جهت استفاده نوع خاصي از آن نقطه جوش این روغن است در صورت استفاده از روغن ترمز نامناسب اجزاي لاستيكي و قطعات فلزي و مدار ترمز بسرعت فرسوده شده و عملكرد آن قابل اطمينان نمي باشد.
Sayalco@
روغن ترمز یکی از رکن های رانندگی ایمن است که متاسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد، .همواره سطح آن را در مخزن مربوطه چك كنيد سطح روغن ترمز هميشه بايستي تا علامت Maximum پر باشد تا از از وارد شدن هوا به مدار ترمز جلوگيري شود. لازم به ذکر است که حجم این ماده تنها عامل اصلی نیست کیفیت روغن ترمز و همچنین خاصیت آن نیز بسیار مهم است از عواملی که بر روی آن تاثیر مخربی دارد رطوبت می باشد.

دوره زمانی تعویض روغن ترمز

به گفته کارشناسان و سازندگان خودرو در صورت زندگی و تردد خودروی شما در آب و هوایی مانند شهر تهران،روغن ترمز خودرو می بایست هر دو سال يك بار يا با طي هر 40 تا 50 هزار كيلومتر اقدام تعویض گردد و در صورت تردد زندگی در مناطق شرجی و مرطوب مانند شهرهای شمالی، ضروریست این مایع خودرو هر سال يكبار و يا هر 20تا 25 هزار كيلومتر تعویض شود.دليل آنها هم بر اين اساس است كه روغن ترمز با پايه گليكول در طی كاركردش، آلودگی ها و رطوبت سيستم را در خود جذب می‌كند. مايع، رطوبت را از بين درزهای ميان لوله های پلاستيكی جذب می‌كند، به خصوص نشتی های گذشته و جاهایی كه ممكن است از قبل در معرض هوا قرار گرفته باشند نيز، بسيار مهم است؛ از طرفی مشكل نشتی به طور واضحی در آب و هوای مرطوب تشديد خواهد شد. پس از گذشت يك سال از سرويس، روغن ترمز به طور متوسط دارای 2 درصد آب می‌شود و پس از گذشت 18 ماه سطح نشان دهنده می‌تواند تا سه درصد افزايش پيدا كند و پس از چند سال از آخرين سرويس، بعيد نسيت كه 7 تا 8 درصد از مايع شما آب باشد.

Sayalco@
www.Sayalco.com